BAB 17
W A N G S A L A N
Wangsalan iku
tetembungan saemper cangkriman nanging mawa batangan, lan batangan mau
kala-kala awujud tembung wutuh kala-kala awujud wancahan bae. Batangan mau
dumunung ing saburining wangsalan.
Upamane, “Roning
mlinjo mas,
sampun sayah nyuwun ngaso”.
Roning mlinjo utawa
godhonging mlinjo iku so. Tetem-bungan “roning mlinjo” mau diarani wangsalan. Sarehning “roning mlinjo” iku “so”,
mula batangane iya kudu tembung kang ana wandane “so”. Ing tuladha kasebut wanda “so” mau dumunung ing tembung “ngaso”.
Tuladha liyane maneh upamane: “Ah,
mrica kecut! Wis ben sakarepe olehe muni”.
Kang dikarepake “mrica kecut” ing kene yaiku wowohan kang gedhene
samrica lan wujude uga mirip mrica, nanging rasane kecut. Wowohan mau
arane “wuni”. Sarehning kang
dikarepake “mrica kecut” ing
kene iku “wuni” mula wangsalan
mau batangane mesthi bae “muni”. Geneya mangkono? Jalaran tembung “wuni” lan “muni” padha dene duwe wanda kang padha, yaiku wanda “ni”.
Yen kapirid saka wujude, wangsalan bisa kabedakake dadi wolung warna,
yaiku:
1. Wangsalan Lamba
Wangsalan lamba yaiku wangsalan
kang mung isi batangan siji. Unen-unene mung saukara,
dumadi saka rong gatra. Gatra kapisan isi wangsalan, dene gatra kapindhone
isi batangane.
Tuladhane:
a.
“Sarung jagung (klobot), abot entheng
daklakonane” .
b. “Jenang gula (glali), aja
lali karo aku lo?!”
2. Wangsalan Rangkep
Wangsalan rangkep yaiku wangsalan
kang isi batangan luwih saka siji. Unen-unene kadadean saka rong
ukara, saben saukara dumadi saka rong gatra. Ukara kapisan isi wangsalan,
dene ukara kapindhone isi batangane.
Tuladhane:
a.
“Jenang sela (apu), wader kalen sesondheran (sepat)
Apuranta, yen wonten lepat
kawula”.
b.
“Godhong mlinjo (so), ngantuk suwe (turu) siji pindho (loro)
Aja ngoso, mengko turu uwong
loro”.
3. Wangsalan Memet
Wangsalan memet yaiku wangsalan
kang anggone nggoleki batangane sarana ngonceki maksuding
tetem-bungane ambal kaping loro.
Tuladhane:
a.
“Sowan kula
mriki badhe ngebun-ebun enjang njejawah sonten”
.
1) Oncek-oncekan
kapisan:
-> Ebun ing wanci enjang utawa wayah esuk, jenenge: awun-awun.
-> Jawah ing wanci sonten utawa wayah sore, jenenge: rarabi.
-> Ebun ing wanci enjang utawa wayah esuk, jenenge: awun-awun.
-> Jawah ing wanci sonten utawa wayah sore, jenenge: rarabi.
2) Oncek-oncekan
kapindho:
Tembung
“awun-awun” lan “rarabi” mau kaanggep
wangsalane “nyuwun
rabi”. Sarehning anake (utawa malah kepara awake dhewe) nyuwun rabi,
mulane banjur nglamar. Dadi, wangsalan mau karepe: nglamar.
b. “Uler kambang,
yen trima alon-alonan”
1) Oncek-oncekan
kapisan:
Kang
dikarepake “uler kambang” yaiku kewan kang wujude kaya uler,
nanging kumambang ing banyu. Kewan mau, yaiku: lintah.
2) Oncek-oncekan
kapindho:
Wanda “tah” ing tembung “lintah”
mau dianggep wancahane tembung “satitahe”.
Tembung “satitahe” duwe teges:
ora ngaya, ora nyengka, mung tumindak sakepenake bae. Kanthi mangkono ateges: alon-alonan!
4. Wangsalan Padinan
Wangsalan
padinan yaiku wangsalan kang lumrah kanggo pacelathon
sadina-dina. Manut panganggone, wangsalan iki ana kang nyebutake batangane,
nanging uga ana kang ora nyebutake batangane marga kang diajak guneman
dianggep wis mangreteni karepe.
Tuladhane:
a.
Kang nyebutake
batangane:
1) “Anggonmu ngrokok cendhak,
banget neges-neges kuwi duwe karep apa?”
(Rokok cendhak = tegesan; ngrokok cendhak = neges-neges)
2) “Bareng macak sandhangan
Jawa, Tuti mandhan rawa, manglingi!”
(Pandhan rawa = wlingi; mandhan rawa = manglingi)
b.
Kang ora
nyebutake batangane:
1)
“Njanur gunung, esuk-esuk wis tekan kene”.
(Janur kang
ana ing gunung = aren. Karepe: kadi-ngaren).
2)“Wingi, nalika Endah liwat
kene, Sarman olehe nggentha dara tanpa kedhep”.
(Gentha dara = sawangan. Nggentha dara = nyawang)
5. Wangsalan Edi-peni
Wangsalan edi-peni yaiku
wangsalan kang dirumpaka mawa basa kang endah. Ing ukara kang isi wangsalan,
tembung ing pungkasaning gatra kang ngarep padha karo tembung ing wiwitaning
gatra candhake.
Tuladhane:
a. “Carang WREKSA (pang), WREKSA kang pinetha janma (golek)
Ora
gampang, golek kawruh mrih kaonang”.
b. “Dikir BUDA (puja), BUDA manis yen jinarwa (Rebo
Legi)
Amemuja, mbeboleh marganing mulya”.
6. Wangsalan kang Mawa Paugeran Tartamtu
Wangsalan kang mawa
paugeran tartamtu yaiku wangsalan kang pinathok dening paugeran
tartamtu. Wangsalan iki kena kaperang dadi rong warna, yaiku:
a.
Mawa paugeran patang wanda lan wolung wanda
Tuladhane:
1) “Sekar pucang (mayang), sewu begja kemayangan”.
2) “Kapi jarwa (kethek), dakpethek mangsa luputa”.
b.
Mawa paugeran patang wanda lan wolung wanda kaping loro
Tuladhane:
1) “Wohing tanjung (kecik),
wanara
Anjani putra (Anoman)
Becik apa, wong anom lumuh
ing karya”.
2) “Gayung sumur (timba), gung luhur granane dawa (esthi)
Aja kemba, ngesthi kawruh mumpung mudha”.
7.Wangsalan kang Sinawung ing Tembang
Wangsalan kang sinawung
ing tembang yaiku wangsalan
kang karumpaka ing tembang. Sarehning tembang kaiket dening guru lagu lan guru
wilangan, mula wangsalan kang ana ing tembang mau iya kudu manut-miturut
paugeraning tembang.
Tuladhane:
Dhandhanggula
Lali-lali datan bisa lali
suwe-suwe saya wela-wela
buron gung mawa
telale (gajah)
kemangi gagange
wulung (telasih)
nadyan pejah isih tan lali
mina kang mindha ula (welut)
yayi mbok ya lulut
sihing Widhi mring kawula
paribasan jenang gula (glali) aja lali
yen lali dadi ala.
(Sejarah Kutha Sala, Kraton Sala,
Bengawan Sala, Gunung Lawu,
anggitane R.M.Ng. Tiknopranoto lan R. Mardisuwignya)
anggitane R.M.Ng. Tiknopranoto lan R. Mardisuwignya)
8. Wangsalan ing Lelagon Gendhing
Wangsalan ing lelagon
gendhing yaiku wangsalan kang tinemu ing, upamane: umpak-umpaking
gendhing, gerong utawa senggakan.
Tuladhane:
a.
Parabe Sang Marabangun (Priyembada)
sepat domba kali Oya (grameh)
aja dolan lan wong priya
gerameh nora pasaja.
b. Garwa Sang Sindura prabu (Waitakambang)
wicara mawa karana
(tarka)
aja
dolan lan wanita
tan nyata asring katarka.
c.
Sembung langu munggwing gunung (godhong
senggugu)
kunir wisma kembang rekta
(puspa cidra)
aja nggugu ujarira
wong lanang sok asring cidra.
d. Gentha geng kang munggwing panggung
(jam)
jawata pindha Arjuna
(Kamajaya)
jaman
mengko kawruhana
wong wadon keh ngamandaka.
e. Kramane
sawaleng kayun (padu)
ayam kuncung sabeng
wana (merak)
padune cuwa ing karsa
wuwuse tan merak driya.
sujanma misaya mina
(wong njala)
mbok
iku denturutana
dhokohe
asor wong njala.
g.
Gatrane kang kembang randhu (karuk)
wogan alit tumbal
wisma (akar
bakar)
kemaruk nekaken karsa
tan kena mengeng sadhela.
(Serat Sekar-sekaran, anggitan dalem K.G.P.A.A. Mangkunagara
IV)
Apa ana paugeran tartamtu carane ngrumpaka utawa ngarang wangsalan? Bab
paugeran tartamtu carane ngrumpaka wangsalan kaya-kaya ora ana. Kang wigati tumrap wong kang kepengin ngarang
wangsalan yaiku sugih kawruh basa. Kajaba kuwi, uga ana kang prelu
dielingi, yaiku:
1.
wangsalan kang becik, yen
wangsalane luwih saka siji, batangane kudu urut. Wangsalan kapisan kudu
dibatang luwih dhisik tinimbang wangsalan kapindho lan sapirute;
2.
manawa batangane awujud
wancahaning tembung, wan-cahan mau becike wancahaning tembung asale, dudu
ater-atere utawa panambange.
Tuladhane:
Kawi alas (wana), putrane Sri Mahapunggung (Sadana)
Waspadakna sadurunge sira luput.
Iki luput! Geneya? Marga panambang lan ater-atere kang dienggo
mbatang. Panambang –na ing
tembung “waspadakna” dienggo
mbatang wangsalan “kawi alas”,
yaiku: wana.
Samono uga ing gatra candhake. Ater-ater sa- ing tembung “sadurunge” dienggo mbatang wangsalan “putrane
Sri Mahapunggung”, yaiku: Sadana.
Wondene wangsalan kang becik, kaya ta:
Kawi angin (pawana), tirta mijil saka tutuk (idu)
Waspadakna, sadurunge sira luput.
Wanda “pa” ing tembung “waspadakna” kang asale saka tembung
lingga “waspada”, dienggo
mbatang wangsalan “kawi angin”,
yaiku: pawana. Samono uga
wanda “du” ing tembung “sadurunge” kang asale saka
tembung lingga “durung”,
dienggo mbatang wangsalan “tirta mijil
saka tutuk”, yaiku: idu;
3. sabisa-bisa batangane aja ing sangareping wangsalane. Jalaran, yen ta bab
mau diupamakake wong cecangkriman, rak ora ana batangan kang dikandhakake luwih
dhisik sadurunge ana cangkrimane ta? Mesthine rak sabubare
dicangkrimi, lagi mbatang! Rak ya ngono ta?!
Omongane Bancak lan Dhoyok ing ngisor iki, kang kapacak ing waosan wulanan Puspawara, Angka 5, Mei 1955 uga
akeh wangsalane. Endi kang kalebu wangsalan lan apa batangane?
BANCAK DHOYOK
B.
|
:
|
|
Dh.
|
:
|
Hem, kyai! Jenang sela wader kalen sesondheran. Apuranta yen wonten lepat kawula.
|
B.
|
:
|
Iya Dhoyok, bada-bada wis
benere padha apura ingapura.
|
Dh.
|
:
|
|
B
|
:
|
Arep kotibakake gendhing Montro,
Dhoyok?
|
Dh.
|
:
|
Hem, ora! Menyan seta,
setane argula sasra. Katiwasan, wartane kurang prayoga, kyai.
|
B.
|
:
|
|
Dh.
|
:
|
Ora, kyai!
|
B.
|
:
|
Dom jala, mbok coba,
kandhakna sing terang.
|
Dh.
|
:
|
Hem, aku mentas dadi anake
wong akeh, kyai!
|
B.
|
:
|
O......., genahe kowe kuwi mentas rabi maneh, Dhoyok?
|
Dh.
|
:
|
Ati-daya, kyai! Bremara
wismeng bantala, tak-matur nanging kelor
wana, aja eru, kyai!
|
B.
|
:
|
Ora, Dhoyok!
|
Dh.
|
:
|
Hem, kyai! Mau esuk kesuwen
olehku ongkang-ongkang, pacitane jadah jenang.
|
B.
|
:
|
Ongkang-ongkang kathik
nganggo pacitan barang.
|
Dh.
|
:
|
Sing ongkang-ongkang
lambeku, kyai!
|
B.
|
:
|
O…… wedangan, Dhoyok?
|
Dh.
|
:
|
Iya, kyai!
|
B.
|
:
|
Mina galak neng samodra,
bacutna Dhoyok, kandhamu!
|
Dh.
|
:
|
Iya, kyai! Sarehne wis
awan, dhuwet alit rerentengan. Sowanku mlayu-mlayu, kyai! Tujune ana becak.
|
B
|
:
|
E…, kowe duwe samben, Dhoyok?
|
Dh.
|
:
|
Ora, kyai! Aku ora mbecak! Nunggang becak, kyai!
|
B.
|
:
|
Wah, saiba anggonmu ngedhangkrang. Teruse
kepriye, Dhoyok?
|
Dh.
|
:
|
Ya kuwi, kyai! Bareng tekan
ngarep pasar, becake rangkulan karo kancane. Pring dhempet, tanpa
kandha-kandha aku diutahake, glogok!
|
B.
|
:
|
O…… memelas! Kowe tiba, Dhoyok?
|
Dh.
|
:
|
Hem, kyai! Aku meh nyungkemi ibu pretiwi. Wong
sapirang-pirang petis manis, ngucap bebarengan: “anakku, ngger?!”.
|
Kanggo
mbiyantu nggoleki tembung-tembung kang kalebu wangsalan lan batangane, ing
ngisor iki diwenehi katrangan sawatara.
1.
Njanur gunung = kadingaren
(Janur kang ana ing gunung iku arane = aren)
(Janur kang ana ing gunung iku arane = aren)
2.
Jenang sela = enjet (ngoko), apu (krama)
3.
Wader kalen sesondheran = iwak sepat
4.
Menyan seta utawa menyan putih, karepe = tawas.
5.
Setane argula sasra = kembang mawar
6.
Babal bunder manglung kali =
lo, elo
7.
Dom jala utawa dom kang
kanggo jala, arane = coba.
8.
Bremareng wismeng bantala = tawon tutur.
9.
Kelor wana = wit weru.
10.
Mina galak neng samodra =
iwak cucut.
11.
Dhuwet alit rerentengan = woh
kilayu.
12. Pring dhempet =
andha
13. Petis manis =
kecap.
-------------------------@-------------------------
BAB 18
P A R I K A N
Parikan yaiku unen-unen kang
dhapukane mawa purwa-kanthi guru swara, lan unen-unen mau dumadi saka pambuka
lan wos utawa isi. Pambuka lan wos utawa isi mau ana kang rinacik dadi rong
gatra, nanging uga ana kang rinacik dadi patang gatra. Kang rinacik dadi rong
gatra, saben pungkasaning gatra (pambuka lan wose) kudu awasana swara kang
padha. Nanging kang rinacik dadi patang gatra, pungkasaning gatra kang kudu
padha yaiku: gatra kapisan kudu padha karo gatra kaping telu, dene gatra
kapindho kudu padha karo gatra kaping pat.
Tuladhane:
1. Abang-abang, ora legi -> pambuka
Tiwas nantang, ora wani -> wos utawa isi
2.
Sega punar lawuh empal -> pambuka
segane panganten anyar -> pambuka
Dadi murid aja nakal -> wos utawa isi
kudu sopan ati jembar -> wos utawa isi
Apa ta guna paedahe pambuka? Guna
paedahe yaiku kanggo narik kawigatene wong kang diajak guneman. Pamrihe, supaya
wong kang diajak guneman nggatekake apa kang dadi wosing rembug.
Manut cacahing wandane, parikan dumadi
saka pirang-pirang warna, kaya ta:
1. Parikan kang
kadadean saka patang wanda lan patang wanda pindho, kaya ta:
Sambel yuyu, kanggo lawuh
Dhasar ayu, sugih kawruh
2. Parikan kang
kadadean saka patang wanda lan nem wanda pindho, kaya ta:
Bisa
nggambang, ora bisa nyuling
Bisa
nyawang, ora bisa nyandhing
3. Parikan kang
kadadean saka patang wanda lan wolung wanda pindho, kaya ta:
Kembang mlathi, warna peni ngganda wangi
Watak putri, kudu gemi lan nastiti
4. Parikan kang
kadadean saka telung wanda lan limang wanda pindho, kaya ta:
Bayeme, wis kuning-kuning
Ayeme,
yen wis kesandhing
5.
Parikan kang kadadean saka wolung wanda lan wolung wanda pindho, kaya ta:
Esuk-esuk
numpak prau
Nabrak
ombak mingar-minger
Di padha
sregep sinau
Supaya
dadi wong pinter
Apa kang disebutake ing dhuwur iku pancene parikan kang
becik. Lire, parikan kang cacahing wandane padha antarane kang dumunung ing
pambuka lan wose. Nanging kajaba parikan kaya kang kasebut ing dhuwur, uga ana
parikan kang ora mesthi cacahing wandane, upamane parikan kang kanggo nggerongi
lelagon gendhing kaya kang kacetha ing ngisor iki.
Suwe ora
jamu, jamu godhong tela
Suwe ora
ketemu, ketemu pisan gawe gela.
Sawise mangreteni bab parikan, saiki
banjur tuwuh pitakon: kepriye carane wong gawe parikan?
Carane yaiku gawe wose dhisik. Sawise wose digawe, banjur gawe pambukane. Marga apa? Marga wose iku kang
diprelokake, dudu pambukane. Pambukane mung kanggo narik kawigaten bae.
Tuladhane, upamane arep kandha: “Aja dahwen, yen kowe kepengin kajen”. Sarehning patang wanda
kang ngarep (aja dahwen)
awasana swara ”en”, lan wolung wanda kang buri (yen kowe kepengin kajen) uga
awasana swara “en”, mula pambukane uga kudu golek tembung
kang awasana swara “en” kabeh.
Upamane: patang wanda kang ngarep muni “kembang
duren”, dene wolung wanda
kang buri muni “tibane kecemplung
kalen”. Kanthi mangkono parikan mau jangkape dadi muni:
Kembang duren, tibane kecemplung kalen
Aja dahwen, yen kowe kepengin kajen.
-------------------------@-------------------------
Ana candhake:
http://mulyonoatmosiswartoputra.blogspot.com/2013/12/icip-icip-kasusastran-jawa-8.html
[1]) Brekutut = manuk
prekutut.
[2]) Tembung “teka”
kang kalebu tembung pangungun (Ind. = kata seru),
pamacane yaiku: “kok”. Iki yen tumrap ukara gancaran. Nanging yen tumrap
tembang tetep kudu kawaca “teka”, marga yen kawaca “kok” bakal nyuda cacahing wilangan ing gatra kasebut.
[3]) “Ulun caos
atur” iku bebukaning cakepane sekar ageng Tepikawuri kang lumrahe
dienggo mbawani gendhing Montro.
[4]) Wangsalan iki kalebu kurang becik, marga batangane
dikandhakake luwih dhisik tinimbang cangkrimane. (Priksanana katrangan angka 3 ing dhuwur lan katrangan ing ngisor iki).
Tidak ada komentar :
Posting Komentar